lauantai 2. tammikuuta 2016

Vuosiraportti 2015

Minun oli tarkoitus rustailla vuosiraporttia uudenvuodenaattona, mutta toisin kävi. Päivällä minulla oli normaali lääkärikäynti äitiyspolilla, joka venähtikin sitten myöhäiseen yöhön. Vauvalla oli kaikki hyvin, hän on melkein kolmekiloinen (eli keskikokoinen) ja liikkuu aktiivisesti. Äidillään sen sijaan verenpaineet olivat karanneet kattoon. Eipä siinä muuta, minut marssitettiin suorinta tietä synnytysosastolle tarkkailtavaksi. Siellä sain sitten lepäillä samalla kun mittailivat verenpainettani ja odottelivat lääkäriä paikalle.

Ongelmaksi muodostui pyhä, ja se että päivystäviä lääkäreitä oli vain kaksin kappalein, ja kumpikin oli leikkauksessa. Ja sitten tähystyksessä. Ja sitten ties missä. Ja sitten meitä odottavia pariskuntia oli useampia, joten jokaista ei ehditty hoitaa tärkeämpien tehtävien välissä. Joten ilta venyi ja venyi ja venyi. Minua peloteltiin jo sillä, että joutuisin jäämään yötä - ihan kamala ajatus näin sairaalakammoiselle. Ja se sai tietenkin paineet nousemaan entisestään. Lopulta tapasin lääkärin hieman iltayhdentoista jälkeen, ja sain luvan lähteä kotiin lääkkeiden kera. Ehdimme kotiin kolmea minuuttia ennen vuoden vaihtumista, ja ehdimme nähdä vähän raketteja. Oli siinäkin tapa viettää uutta vuotta. 

Se oli vuoden 2015 loppu, mutta mitenkäs se vuosi muuten meni?

Olen kuluneeseen vuoteen enimmäkseen tyytyväinen. Olen harrastanut ihan mahtavan paljon liikuntaa, paljon enemmän kuin ikinä ennen! Ja olen nauttinut siitä! Olen syönyt suurimman osan ajasta hyvinkin järkevästi, ilman suuria poikkeamia. Loman lepsuilun jälkeen oli helppo palata takaisin arkeen. Joulun lepsuilun jälkeen ruotuun paluu on vielä hieman kesken, mutta eiköhän se tästä, viimestään huomenna.

Mutta Katsokaa nyt vaikka tätä Heiaheian mitalisaalista:

Olen todella tyytyväinen!

Top 4 näyttää tältä:
  1. Vesijumppa (matalassa, syvässä, trampoliinilla) 127 kertaaa
  2. Vesijuoksu 77 kertaa
  3. Kävely 56 kertaa
  4. Jooga (kaikki lajit) 50 kerta
(Olen merkannut Heiaheiaan eri vesijumpan ja joogan lajeja erikseen, siksi tuossa ei esim. näy 50 kerran joogamitalia.)

Olen kokeillut 39 eri lajia (tosin joukossa sivuston joulukalenterin myötä myös sellaista höpsöilyä kuten tonttuilu ja roudaus ja shoppailu). Olen kokeillut monia uusia asioita, kuten:
  • Mindfullness
  • Mammajumppa
  • Äitiysjooga
  • Kahvakuula
  • Putkirullaus
  • Yin-jooga
  • Ohjattu rentoutus
  • Kuntosali
  • Vesijuoksukengät
  • Geokätköily
  • Nettijooga
  • Kehonhuollon tunti
  • Trampoliinijumppa vedessä
  • Sokeriton elämäuudest
Näistä sokeriton elämä, jota siis onnistui pitämään yllä noin puoli vuotta putkeen hyvällä menestyksellä, ja sen jälkeen hiukan huonommin, oli asia jota haluan ehdottomasti jatkaa. Vesitrampoliinijumpan pariin aion myös palata, kunhan olen palautunut raskaudesta tarpeeksi... ne lantionpohjalihakset... Vesijuoksukengät ovat olleet ahkerassa käytössä nyt raskauden aikana, kun juoksuvyö alkoi jossain vaiheessa painaa vatsaa ikävästi. Nettijoogaa, ja erityisesti yin-joogaa, ajattelin harrastaa myös äitiysloman aikana, jos jälkikasvu antaa joskus hieman aikaa. Ohjattua rentoutusta kuuntelen usein, jos en saa unta. Se auttaa. Kuulemma alan usein kuorsata jo siinä vaiheessa kun on rentoutettu vasta vasemman jalan varpaat, jalka ja pohje. Mutta pääasia että rentoutuu, eikö niin?

Vähän pienemmälle suosiolle ovat jääneet kehonhuolto (tunnit loppuivat), kuntosali (unohtui syksyllä kokonaan koska en jaksanut raahautua salille aamuseitsemäksi ja iltapäivällä siellä oli liian täyttä), geokätköily (muistin, että en oikeastaan pidä luonnossa samoilusta, ja olen huono olemaan huomaamaton) sekä putkirullaus (auts!). En tiedä tulenko harrastamaan näitä jatkossa. Kuntosali houkuttelisi hieman, mutta täällä kotipaikkakunnalla ei oikein ole sopivia saleja, kun en haluaisi sitoutua vuodeksi tai kahdeksi ja maksaa mansikoita. Vaihtoehtona olisi uimahallin todella karu sali, jossa ainoa aerobinen laite on natiseva kuntopyörä, tai kakkosauton hankkiminen, että pääsisin kulkemaan päivisin naapuripaikkakunnalle tai Helsinkiin. Silloinkin ongelmaksi tulee lapsenvahdin hankkiminen. Ehkä vuosi 2016 ei ole kuntosalin vuosi. Katsotaan miltä tuntuu.

Mahdollisimman terveellinen elämä tulee kuitenkin jatkumaan. Siitä kun tulee hyvä olo. Odotan mielenkiinnolla sitä, millaista elämä lapsiperheenä tulee olemaan. Riittääkö siinä enää energiaa huolehtia liikunnasta ja syömisestä? Toisaalta, varsinkin vanhempien kannattaa huolehtia omasta hyvinvoinnista, jo lapsen takia. Jännittää!

9 kommenttia:

  1. Upeasti olet vuoden aikana liikkunut - jatketaan samaan malliin myös tänä vuonna! En edes tiennyt, että HeiaHeiasta saa tuollaisen mitalikartan esiin ennen kuin tulin tänne lueskelemaan sun juttua :-).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, eikö olekin hieno? Edellisenä vuonna taisi tulla viisi mitalia, joten tässä vaiheessa pitää olla tyytyväinen. Plus että nämä mitalit eivät turhaan vie tilaa kaapista :D

      Poista
  2. Loistavasti oot saanu kerättyä uusia lajeja! Hyvä Viktoria! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jei, kiitos Ninni. Ensi vuonna pitääkin keksiä jotain uutta. Ehdotuksia?

      Poista
    2. Ite oon pitkästä aikaa hurahtanu salitreeniin <3 Ai perkule, kun tekee hyvää rutistaa kotijumppien jälkeen kunnon reisitreeni. Lisäksi mun salilla on loistava pilates, mutta miten ton pilateksen kanssa on, kun on synnyttäny? Ei varmaan ihan heti voi repiä vatsalihaksia?

      Poista
  3. Vautsi mikä määrä liikuntaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tekee mieli sanoa, että vuonna 2016 vielä enemmän, mutta nyt en kyllä uskalla...

      Poista
  4. Ai kauhee mikä uusi vuosi :/

    Ja mahtavasti oot kyllä vetäny älyttömän hienon liikuntavuoden! Suurensuuri hatunnosto :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, olisihan se voinut olla parempikin, mutta tulee noita uusia uusia vuosia. Ehkä ensi kerralla onnistaa paremmin.

      Poista