keskiviikko 30. joulukuuta 2015

Youtuben mammaliikunnat testissä: Kymmenen minuutin mammajooga

Ulkona on kylmää ja liukasta, ja olen käynyt vähän araksi käppäilemään ulkona jäisillä teillä tämän mahan kanssa. Jos ei mamma jaksa taapertaa jumppaan, tulkoon jumppa mamman luo! Päätin siis käyttää tämän äitiysloman alun tutustumalla Youtuben mammajooga-, mammajumppa- ja muuhun mammaliikuntatarjontaan. Tarjolla tuntuukin olevan vaikka mitä kivaa 10 - 30 minuuttia pitkää ohjelmaa. Ja se onkin hyvä juttu. Minullahan on käytössä myös Yoogaia, mutta siellä ainoa odottajille erikseen suunnattu tunti on kokonaisen tunnin pituinen, enkä oikein enää jaksa niin pitkiä tunteja. Ja jotenkin kokonaisen tunnin irrottaminen kotiliikuntaan tuntuu vähän turhan paljolta monena päivänä. Testataan siis Youtubea.



Ensimmäiseksi testattavaksi valikoitui kymmenen minuutin pituinen Pregnancy Yoga: Episode 1, jonka vetää Apple Yogan Kate Appleton. Kriteerini eivät olleet kummoiset: kaipasin jotain helppoa ja lyhyttä, ja tämä oli ensimmäinen video, joka tuli haussa vastaan.

Tarvitset jooga- tai jumppamaton sekä ohjeen mukaan yhden joogapalikan, jonka päällä istua. Itse inhoan joogapalikoiden päällä istumista, ja omani ovat muutenkin paljon korkeampia kuin videossa käytettävä, joten suosittelen tarvittaessa korvaamaan palikan huovalla, jonka voi taitella sopivan paksuksi alustaksi, tai vaikka rullattuaa joogamattoa, jos niitä sattuu pyörimään nurkissa useampia.

Tämä ensimmäinen joogaharjoitus tehdään kokonaan istuen, ja se sisältää kevyitä sivulle- ja eteenpäintaivutuksia, ei mitään vaikeaa tai raskasta. Videon kuvauksen mukaan se sopiikin aloittelijoille, ja sen aikana opitaan raskaudenaikaisen joogan alkeita.

Itse en ollut ihan täysin vakuuttunut siitä, pysyykö ihminen joka ei koskaan ole joogannut mukana. Tahti oli yllättävän nopea verrattuna ohjattuihin äitiysjoogatunteihin, joille olen aikaisemmin osallistunut, ja ohjaaja ei esimerkiksi juurikaan selittänyt hengityksen merkitystä eri liikkeiden aikana. Minulle liikkeet olivat kaikki tuttuja mammajoogakurssilta, mutta jotenkin olin niin ajatuksissani, että en aina tajunnut hengittää oikein. Ehkä vika oli omassa päässä. Olisin kuitenkin kaivannut jotenkin hieman enemmän alustusta ja selitystä siitä, miten liikkeet tehdään turvallisesti ja oikein, ja missä kohtaa niiden on tarkoitus tuntua, samoin kuin alkuun läpikäyntiä siitä, mitä välineitä tällä kertaa tarvitaan. Se olisi toki hieman pidentänyt videota, mutta en usko että viisi lisäminuuttia olisi ollut kenellekään ongelma. Sinänsä video on niin lyhyt, että sen voi hyvin katsoa kerran ennen kuin lähtee joogaamaan... mutta oikeasti, kuka jaksaa?

Satunnainen huomio: Ohjaajalla on varpaankynsissä ranskalainen manikyyri.

Arvosana: Kolme joogaavaa sammakkoa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti