sunnuntai 10. toukokuuta 2015

Liikuntaviikko 19

Kappas, kevät on jo pitkällä ja vieläkin vanha jaksaa liikkua! Ensi viikolla onkin tiedossa kevään viimeiset iltavesijumpat, todella harmi! Viikonloppuisin pääsee onneksi vielä polskimaan kuukauden verran, kunnes uimahalli lähtee kesälomalle. Pitääkin keksiä jotain kivaa liikuntaa kesäksi. Jospa olisi lämmin kesä ja ihanat järvivedet...

Tällä viikolla olen ollut oikein reipas pikku liikkuja. Itse asiassa vähänkin liian reipas, sillä olotilaa kuvaa tällä hetkellä lähinnä "auts, auts, auts". Pitänee pitää välipäivä ja lepäillä.

Kuva: Heiaheia.com

Maanantai: Lepopäivä
Tiistai: Vesijumppa 45 min, rentoutus 30 min
Keskiviikko: Crosstrainer 1 h 10 min, niska-hartiajumppa 30 min, yin-jooga 30 min
Torstai: Kaupunkikävely 60 min, fysioterapiaharjoitteet 10 min, rentoutus 25 min
Perjantai: Crosstrainer 15 min, kuntopyörä 15 min, ripeä kävely juoksumatolla 10 min, kävely ulkona 30 min
Lauantai: Vesijumppa 45 min, trampoliinijumppa 35 min, kahvakuula 30 min, putkirullaus 25 min, jooga 20 min
Sunnuntai: Vesijumppa 45 min, trampoliinijumppa 45 min, jooga 20 min

Yhteensä 11 tuntia, tosin siihen sisältyy melkein tunnin verran rentoutusharjoituksia. Mutta olen oikein tyytyväinen.

Tällä viikolla otin tosiaan kokeiluun Yoogaian, ja sen myötä tuli kokeiltua uusia juttuja. Osasta pidin, osa ei oikein vakuuttanut.

Yin-joogan olisi tarkoitus olla lempeää ja sidekudoksia avaavaa joogaa. Kokeilin englanninkielistä tuntia, jonka piti sopia kaikille, myös ihmisille joilla ei ole aikaisempaa joogakokemusta. No jaa. Siinä vaiheessa kun opettaja istui lattialla jalat harallaan ja laittoi otsan lattiaan, totesin että taisi sittenkin olla vähän edistyneemmille tarkoitettu tunti. Tein kyllä tunnin loppuun saakka, mutta en ainakaan vielä ihastunut.

Niska-hartiajumppa oli kiva ja rentouttava kokemus. Tunti oli suomenkielinen, ja tuntui hyvältä hartioissa. Vähän jouduin soveltamaan, kun istuen tehtävissä taivutuksissa ei oikein otettu huomioon, että osalla meistä saattaa olla paksut käsivarret ja tällaiset H-kupin etuvarustukset. Mukava kokemus silti.

Rentoutus tehtiin sängyllä tai lattialla maaten. Oli mukava hengitellä rauhassa ja keskittyä. Tosin taisin nukahtaa pariinkin kertaan harjoituksen aikana, aina kun tuli hetken hiljaisuus. Nähtävästi osa näistä rentoutusharjoituksista on vähän aktiivisempia, taidan kokeilla niitäkin. Tämä kokeilemani auttoi kyllä hyvin uneen, ja saatan kokeilla sitä uudestaan kun univaikeudet jossain vaiheessa iskevät.

Kahvakuula oli mahtavan hauskaa! Ensin lämmiteltiin, sitten harjoiteltiin päivän liikkeet, ja lopuksi toistettiin neljän liikkeen sarja useaan kertaan. Hiki vaan lensi! Todella hauskaa ja haastavaa! Tätä on pakko kokeilla uudestaan, kunhan pahin lihassärky helpottaa. Tunnin taso oli 1-2, eli ainakin jonkin verran liikuntaa harrastaville, mutta se oli mielestäni kevyempi kuin kaikille suunnatut joogatunnit. Tosin se saattoi johtua kuuden kilon kahvakuulastani, joka kuulemma on tarkoitettu nössöille. Neuvottiin hankkimaan ainakin 10-12 kilon kuula, mutta katsotaan nyt.

Putkirullaus oli ihan kiinnostava, vaikka hieman tuskaisa, uusi tuttavuus. Tunnilla käytiin läpi lähinnä alakropan lihaksia. Kokeilen kyllä uudestaankin.

Kurvijooga ei siis ollut samaa kuin Curvy Yogan palvelut, vaan perusjoogaa jota veti ihan pikkuisen pullea ohjaaja. Tämänkin tunnin piti sopia kaikille, mutta se sisälsi minun makuuni aivan liikaa käsivarsien varassa oloa ja alaspäin katsovaa koiraa (pää alaspäin), joten jouduin itse asiassa jättämään tunnin kesken 20 minuutin jälkeen. Otti aivan liikaa käsivarsiin ja alkoi huimata. Harmittavaa, mutta pitää kokeilla uudelleen joskus kun olen vähän paremmissa voimissa (olin samana päivänä käynyt jo kahdessa vesijumpassa ja testannut kahvakuulaa sekä putkirullausta).

Rentouttava jooga oli ihana 20 minuutin pikatunti, joka oli helppo ja melko kevyt. Tein tämän itse asiassa ilman mattoa, pukeutuneena suoriin housuihin ja kauluspaitaan, kun innostuin esittelemään suvulle joogaa. Sainkin ainakin kaksi ihmistä kokeilemaan, toivottavasti innostuivat.

Viikko oli siis täynnä uusia kokemuksia, ja ensi viikolla jatketaan uuden kokeilua.

(Laitoin muuten sen mainitsemani työhakemuksen matkaan. Pitäkää peukkuja!)

4 kommenttia:

  1. Millasta on trampoliinijumppa?:) onko sekin vedessä tehtävää jumppaa(muistaakseni sulla oli aiemmin jokin kuva trampoliinista vedessä)?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Miia :)
      Juu, kyseessä on veteen upotettu pieni trampoliini jonka päällä jumpataan ja pompitaan mahdollisimman paljon. Ottaa muuten reisiin aika kivasti... Näyttää tältä: http://www.vesiliikunta.com/images/DSC_0465.jpg

      Poista
    2. Voi vitsi! kuulostaa niin kivalta :) täytyypi itekkin tutkia syksyllä ,jos löytäisi jostakin tuollaisen vesijumpan. :)

      Poista
    3. Se on tosi hauskaa, suosittelen :)

      Poista