sunnuntai 22. maaliskuuta 2015

Liikuntaviikko 12: Kevät on alkanut

Tämä taisi nyt olla se kevätviikko, jolloin joudun lopullisesti luopumaan ulkoliikunnasta, mukaanlukien kävelylenkit. Siitepölytiedotteen mukaan ilmassa ei vielä olisi koivun siitepölyä, mutta voi, kyllä sitä on. Keuhkot huutavat heti hoosiannaa. Nyt pitää laittaa lisää nappia nassuun ja yrittää tsempata, että en jää sohvalle surkuttelemaan kurjaa kohtaloani... se kun olisi todella houkuttelevaa, mutta ei kovinkaan hyödyllistä.

Mutta eihän se tämän viikon suoritus niin kamalan huonolta näytä. Tunteja tuli tasan seitsemän, ja olen käynyt niin uimahallissa kuin kuntosalillakin, ja keppijumppaillut vähän kotona. Tuntuu muuten kivalta hartioissa.


Päätin myös lähteä mukaan Voimalantien kymmenen viikon liikuntahaasteeseen. Oma tavoitteeni on pystyä jatkamaan liikuntaa myös tämän itselleni hankalan kevätkauden yli, eli saada kasaan seitsemän tuntia liikuntaa viikossa, keskimäärin siis tunnin päivässä. Usein talven aikana hyvin liikkeellelähtenyt liikuntaharrastus tyssää kevääseen ja siitepölyihin, mutta yritetään tänä vuonna pitää kiinni opituista hyvistä tavoista.
Kipaiskaa Voimalantielle ilmoittautumaan mukaan!

Yleensä pahimmat allergiani helpottavat pikkuhiljaa juhannuksen jälkeen, mutta sinne on vielä pitkä aika, joten olen yrittänyt miettiä itselleni liikuntastrategiaa, näin aluksi lähinnä siitepölykaudelle.

Kevätliikunnan kulmakivet:
  • Vesijumpat: näitä on tarjolla vain toukokuun puoliväliin saakka, mutta siihen asti aion hyödyntää näitä ahkerasti. Keuhkoni tuntuvat nauttivan uimahallin kosteasta ilmasta. Vesijumpilla pitäisi saada viikossa kasaan noin kolme tai parhaassa tapauksessa neljä tuntia viikossa.
  • Vesijuoksu: ei kovin repäisevä laji, mutta pelastukseni siinä vaiheessa kun jumpat lopettavat. Voi myös harrastaa aamukuudesta iltakahdeksaan, joten sopivan ajankohdan löytämisen ei pitäisi olla liian vaikeaa. Tylsyyden torjuntaan otetaan mukaan vedenkestävä mp3-soitin ja hyvää musiikkia, vesijuoksusandaalit, hanskat ja hyvä seura.
  • Kotijumppa: aikaisemmin kokeilemassani kehonhuollossa on valitettavasti pakko pitää ikkunaa auki (koska pieni, kuuma huone ja olematon ilmanvaihto), joten se ei ole kevätkaudella vaihtoehto. Avuksi siis kotijumpat, ainakin niin kauan kuin keuhkot kestävät. Kokeilen ainakin Chris Powellin jumppia: osa 1, osa 2 ja osa 3. Fitnessblenderiä on myös kehuttu, joten ehkäpä joku heidän low impact-jumppansa olisi hyvä.
  • Kotijooga: hengitysharjoitukset voivat olla hankalia jos nenä on ihan tukossa, mutta ehkäpä voisi kokeilla vaikkapa Curvy Yogan flunssaisille tarkoitettua tuntia? 
  • Ja jos olo on ihan karmaiseva, silloin levätään ja halataan sarvikuonoa.
Olisikohan tässä hyvä suunnitelma kevätkauden selättämiseen?

2 kommenttia: