tiistai 10. helmikuuta 2015

Reilu kuukausi MunTreenarin seurassa

Kirjoitin aikaisemmin MunTreenari -sovelluksesta, jonka Syö oikein -haastetta olen yrittänyt toteuttaa reilun kuukauden ajan. Olenko oppinut mitään? Uskon oppineeni: nimittäin ruokailurytmi on mielestäni muuttunut säännöllisemmäksi ja minulle paremmin sopivaksi.

Pitänee tässä mainita, että kotoa oppimani "terveellinen, laihduttava ruokavalio" perustui kevyttuotteisiin ja siihen, että mahdollisimman kauan yritettiin nitkutella syömättä. Tajusin jo vuosia sitten, että liian pitkät ateriavälit saavat minussa aikaan sen, että tulee liian nälkä, joka taas johtaa väärien asioiden syömiseen, liian suuriin annoksiin ja liian nopeaan syömiseen. Niin ja usein siihen, että syön nälkääni herkkuja eikä kunnon ruokaa. Vaikka tiedostan tämän, on asian muuttaminen on ollut todella vaikeaa. Jos olen yrittänyt, takaraivossa on kuitenkin kuulunut pieni ääni: "Älä syö taas! Syöt koko ajan! Nyt kyllä lihot! Älä syö!"... ja sitten taas vedellään liian kovaan nälkään kaksin käsin jotain epäterveellistä. Ei näin.

Jotenkin tuntuu, että tämän sovelluksen avulla pääsin nyt tältä osin aika hyvään alkuun. Koska olisihan se nyt ärsyttävää, jos ei voisi saada päivän tehtäviä suoritetuksi. Niinpä olen kiltisti varmistanut, että lounas tulee syötyä tiettyyn aikaan päivästi, että töissä on mukana pientä välipalaa, ja että kotona mahdollisimman usein odottaa jotain sopivaa ja nopeasti laitettavaa oikeaa ruokaa.

Olen myös saanut lisättyä jonkin verran vihanneksia, sovellus nimittäin muistuttaa syömään lautasmallin mukaan ja/tai jotain vihannesta tai hedelmää joka aterialla. Tämä kohta vaan saattaa helposti unohtua, jos on kiirettä tai väsyttää, joten sitä varten yritän erityisesti varautua ja ennakoida.

"Eat your troubles away" ei todennäköisesti kannusta lohtusyömiseen, vaikka siltä vähän kuulostaa.
Tasainen ateriarytmi sen sijaan tuntuu helpottavan elämää, ainakin minun kohdallani.
Kuva: wackystuff

Ateriarytmiä olen siis onnistunut parantamaan sovelluksen tuella. Muutama muu asia aiheuttaa vielä päänvaivaa; tarpeeksi pitkien yöunien nukkuminen ja veden juominen noin alkajaisiksi. Niitäkin Mun Treenari kysyy, ja suureksi häpeäkseni tilastoissa on kohdallani neljän edellisen päivän kohdalla punainen viiva, koska olen nukkunut jokaisena yönä vähemmän kuin seitsemän tuntia. Olen aina ollut huono nukkumaan, ja se ei oikein yhdellä sovelluksella muutu.

Yksi huono puoli MunTreenarissa on: joka päivä merkattava paino. Tästä mainitsin jo viimeksi, ja mietiskelin mahdollisuutta että en merkkaisi painoa kuin harvoin. No eihän se onnistunut. Vaa'alla on siis hypitty. Tampereen teknillisesseä yliopistossa oli vastikään tehty tutkimus jossa todettiin, että parhaiten laihtuu, jos punnitsee itsensä joka päivä. Silloin pysyy ns. laihdutusmoodissa koko ajan. Uskokoon ken tahtoo. Minulle tuo ainakin aiheuttaa stressiä ja pahaa mieltä. Painoni kun ei ole ikinä kahtena peräkkäisenä päivänä sama. Välillä se on laskenut puoli kiloa, välillä noussut kilon. Ja vaikka tiedän että trendi on enemmänkin tuonne alaspäin, niin meinaa mennä usko koko terveelliseen elämään, kun vaaka itsepäisesti viidettä peräkkäistä päivää näyttää painon nousevan.

Syö oikein -haastetta on jäljellä kolmisen viikkoa. Toivottavasti pystyn haasteen loppumisen jälkeen pitämään yllä niitä hyviä tapoja joita olen sen aikana oppinut. Pitäisi kai ottaa seuraavaksi joku Nuku hyvin -haaste, vaikka se taitaa olla ikuisuusprojekti.

2 kommenttia:

  1. Mä en ainakaan usko tuohon, että parhaiten laihtuu kun hyppii joka päivä vaa'alla. Mä tein aikoinaan noin ja pahaa mieltähän se toi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. Ja ihan turhaa pahaa mieltä, jos yleinen trendi kuitenkin kulkee oikeaan suuntaan.

      Poista