maanantai 23. helmikuuta 2015

Motivaatiomaanantai

Liikunnan iloa -blogissa kyseltiin mitä motivaattoreita ihmisillä on liikuntaan. Olen tästä aikaisemminkin kirjoitellut, mutta asiaa on hyvä miettiä aina välillä. Oma listani on tällainen:
  1. Terveys
  2. Jaksaminen
  3. Hyvä olo
  4. Painonhallinta
Joskus kyselin palstoilla, miksi ihmiset liikkuvat. Yllättävän moni kertoi, että he eivät saa liikunnasta mitään nautintoa, ja ainoa syy liikkua oli heille painonhallinta ja/tai ulkonäkö. Ihan hyviä syitä nuokin, mutta samalla kertaa paikalle ilmestyi useampi ihminen, jotka kertoivat että he eivät viitsi harrastaa liikuntaa, koska he ovat muutenkin hoikkia. Tuollainen kuulostaa aika pelottavalta, koska liikkumattomuus on ylipainoakin suurempi terveysriski.

Löytääkö kukaan oikeasti motivaatiota motivaatiokuvista?Kuva: Oclanica


Itse näkisin, että liikunta on erityisen tärkeää meille, joilla on reippaasti painoa kannettavana. 150 kilon liikutteleminen ympäriinsä on raskaampaa kuin 50 kilon liikuttelu, joten olisi ihan suotavaa, että lihaksiakin löytyy enemmän kuin keskimääräiseltä 50-kiloiselta. Lihakset myös auttavat jaksamaan paremmin. Liikunnalla on myös monia muita terveysvaikutuksia, myös ennaltaehkäiseviä; se muun muassa laskee verensokeria ja verenpainetta. Ja kun ylipaino voi lisätä riskia näiden nousuun, niin kannattaa toki tehdä jotain mikä laskee riskiä. Mahdollinen laihtuminen on sitten ylimääräinen bonus... ja vaikka laihtuminen ei jostain syystä onnistu, niin ainakin on vähän vähennetty terveysriskejä.

Miksi sinä liikut?

2 kommenttia:

  1. Hei V!
    Listaisin samat asiat kuin sinäkin, mutta tällä hetkellä nostaisin tuon jaksamisen ja hyvän olon ennen terveyttä. Ihan vaan siksi, kun olen "terve" ja liikkumisinnostukseni pulppuaa ihan tuosta jaksamisesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Nanonano!
      Järjestys varmaan vaihtelee muutenkin elämäntilanteen mukaan. Pääasia on kai, että jostain sitä motivaatiota löytyy...? :)

      Poista