keskiviikko 4. helmikuuta 2015

Herkullinen helmikuu: miten saisin syötyä enemmän kasviksia?

Ikuinen ongelmani: miten saisin syötyä enemmän kasviksia ja vihanneksi? Päätin ottaa helmikuun teemaksi tämän ongelmani ratkaisun, tai ainakin jonkinlaisen ongelman työstämisen.

Minun ongelmani on oikeastaan se, että ei juurikaan voi syödä kypsentämättömiä vihanneksia. Ei siis raasteita, ei kevyesti kypsennettyjä wokkivihanneksia, ei porkkanatikkuja, ei ei ei ei ei! Välillä tuntuu siltä, että kasvisvalikoimani koostuu pussillisesta herne-maissi-paprikaa. Perusteellisesti kypsennettynä valikoima kasvaa jonkin verran, mutta tämä on pakko myöntää – keitetyt kasvikset eivät useinkaan ole erityisen hyvän makuisia.Varsinkin kun ne valmistaa tällainen ihminen, jolla on keittiössä peukalo keskellä kämmentä.

Mutta helmikuun aikana olisi tarkoitus kokeilla ainakin seuraavia asioita:

Vihersmoothie

Näitä on moni hehkuttanut, mutta usein innostus tuntuu jäävän lyhytaikaiseksi. Epäilen siis, että terveellisyydestä huolimatta erilaiset vihersmoothiet ja -juomat maistuvat pahalle. Mutta yritän pitää mielen avoimena. Löysin jo sopivan "aloittelijan" reseptin, johon taisi tulla ainakin salaattia tai pinaattia ja mustikoita, kaikki siis sellaisia joista pidän. Voiko niitä sekoittamalla saada aikaiseksi jotain pahaa? Viikonloppuna on tarkoitus kokeilla tätä, vähän erilaista aamupalaa.

Voiko mikään tuon värinen olla hyvää? Viikonloppuna se selviää.


Lehtikaali

Tämä on kuulemma nykyään hittivihannes, jonka myynti on kahdessa vuodessa seitsenkertaistunut. Huomasinhan minä jo pari vuotta sitten, että moni amerikkalainen hehkuttaa lehtikaalin ihanuutta. Itse en ole vielä uskaltanut maistaa, mutta eilen nappasin kaupasta mukaan pussillisen lehtikaalia. Mistähän kannattaisi aloittaa? Kypsentämättä en taida uskaltaa kokeilla, mutta lehtikaalisipsit vaikuttavat aika houkuttelevilta. Lehtikaali-pekonipasta voisi olla hyvää, ja kätevä tapa ujuttaa vähän vihanneksia lautaselle. Toimisikohan lehtikaali munakkaassa? Tai vuohenjuuston kanssa?




Mitähän muuta sitä voisi vielä keksiä, että saisi syötyä enemmän vihreää? Pitäisi ehkä selailla vegeblogeja ja kaivaa esiin joku keittokirja, missä helppoja reseptejä. Viihdyn paremmin uimahallissa tai hyvän kirjan ääressä kuin keittiössä.

6 kommenttia:

  1. Suosittelen lämpimästi tekemään uunijuureksia esim. http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/27161/Uunijuurekset/ . Niihin voi laittaa höysteeksi myös vähän sitruunamehua tai vaikka hunajaa, niin niillä saat jo uusia makuja. Nam, nam.

    Lehtikaali kuuluu kyllä meikäläisen kokeilu-listalle, vielä en ole saanut sitä keittiöön asti. Kasvatin viime kesänä sitä palstalla, mutta en sitten koskaan tehnyt siitä mitään...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lisätään siis uunijuurekset listaan. Kokeilimme niitä jouluna, mutta ei oikein onnistunut silloin. Pitää ehkä vähän vaihdella valikoimaa.

      Poista
  2. Toivottavasti tämä kommentti ei tule kahta kertaa, edellinen hävisi jonnekin kesken kirjoituksen. Mutta siis vihersmoothie voi todella maistua hyvältä, lupaan! Ne ovat kuuluneet omaan ruokavaliooni jo pitkään, enkä todellakaan kiskoisi hampaat irvessä joka päivä alas jotain pahaa. Juju on laittaa mukaan jotain makeaa, kuten omenaa tai tuoretta ananasta. Ja mitään sellaista ei kannata laittaa, jonka mausta et ollenkaan pidä. Itselleni esim. selleri on iso ei.

    Oma vakioreseptini on: 1/2 avokado (antaa samettisen koostumuksen + hyviä rasvoja), 1 omena, kourallinen pinaattia tai muuta salaattia, pätkä kurkkua, 1 limen mehu, vettä. Tulee tosi hyvä! Ja salaattia ja kurkkuahan voi upottaa niin paljon kuin haluaa.

    Viimeksi laitoin sekä omenaa että ananasta, tuli niin makeaa että vauvakin tykkäsi: http://www.lily.fi/blogit/kunnon-mamma/vihersmoothie-joka-maistui-vauvallekin

    Ja noita lehtikaalisipsejäkin voin lämpimästi suositella. Niin helppoa ja ihanan makuisia! Muista vaan pitää tarpeeksi kauan uunissa että tulee mukavan rapsakoita. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Blogger välillä hävittää harmittavasti noita kommentteja.

      Hyvä kuulla että vihersmoothien ei ole pakko maistua pahalle. Minulla tuo hedelmäpuoli on vähän rajoittunutta, mutta onnistuisikohan makeuden tuominen juomaan hunajamelonin avulla? Pitää testata. Viime aikoina olen kyllä huomannut että sokerin välttelyllä on sellainen sivuvaikutus, että puolukatkin maistuvat melkein makealle ;)

      Poista
  3. Mä laitan lehtikaalia mun avokado/hera/banaani/mansikka/riisimaito -smoothien joukkoon. Muussa muodossa en ole vielä testannut. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai niin, se banaani. Sehän on kanssa makeaa, ja sitä on kaapissa. En saanut vielä tänään testattua, huomenna pitää yrittää.

      Poista