keskiviikko 14. tammikuuta 2015

Voiko puhelinsovellus auttaa terveellisemmän elämän alkuun?

Nykyään vähän joka asiaan tuntuu löytyvän oma sovelluksensa. Keskustelupalstoilla mainostettiin kovasti Mun Treenari -sovellusta, johon päätin tutustua vähän tarkemmin näin uuden vuoden kunniaksi.

Sovellus sisältää muutaman erilaisen haasteen, jotka keskittyvät eri asioihin: Syö oikein -haaste, 10 km -haaste sekä Selkähaaste. Kaikki haasteet aloitetaan testillä, jossa vastataan kysymyksiin joko nykyisistä elintavoista tai testataan tietoja esim. selkäongelmista. Testin jälkeen sovellus antaa "tuomion", ja halutessaan voi ostaa haasteen, jolla hintaa 2,69 euroa. Tässä vaiheessa huomasin, että haasteet ovat ilmaisia Helsingin Sanomien, Me Naisten tai Hyvän terveyden tilaajille (eli Sanoma Magazines on sovelluksen takana). Oma Helsingin Sanomien nettiversion tilaukseni ei kuitenkaan näyttänyt olevan riittävä avaamaan lukittua testiä.




Kymmenen päivää Syö oikein -haastetta

Koska en erityisemmin kärsi selkäongelmista, enkä valitettavasti (vielä) ole sellaisessa kunnossa, että voisin alkaa treenata kymmenen kilometrin juoksulenkkiä varten, päätin kokeilla Syö oikein -haastetta. Testin jälkeen selvisi, että haasteesta on kaksi eri versiota: toinen painonpudottajille ja toinen niille, jotka haluavat oppia syömään oikein. Sovellus ehdotti minulle jälkimmäistä, mikä vaikuttikin ihan lupaavalta.

Ohjelma on 56 päivää pitkä. Joka päivä sovellukseen kirjataan paino, nukuttujen tuntien määrä, juotujen vesilasien määrä, maksiminäläntunne ja mieliala. Tämän lisäksi joka päivä pitää suorittaa muutama tehtävä. Tällä hetkellä olen päivässä kymmenen, ja tehtävät ovat jo hieman lisääntyneet alkuajasta. Haasteen alussa opeteltiin esimerkiksy syömään oikeanlainen aamupala ja pitämään sopiva ateriaväli aamupalan ja lounaan välillä. Nyt olen jo edistynyt sen verran, että saan myös opetella syömään oikeanlaisen välipalan ja menemään nukkumaan ajoissa. Eri tehtävistä voi klikkailla esiin lisätietoa, jos kaipaa lisäinfoa vaikkapa siitä mikä onkaan sopiva ateriaväli, tai miltä näyttää laadukas lounas. 

Näin muutaman päivän kokemuksen perusteella ensivaikutelmani on se, että sovellus on ihan kelvollinen. Ensimmäiset päivät tuntuivat ehkä hieman puisevilta, koska tehtävät toistuivat tarkalleen samoina usean päivän ajan. Tämän tarkoitus on todennäköisesti pedagoginen: uusia tapoja ja uusia rutiineja oppii toiston kautta.

Jotain olen jo tainnut oppiakin. Sovellus nimittäin vaatii aamiaisen ja lounaan väliksi korkeintaan viisi tuntia, mikä joskus on vaikeasti toteutettavissa, jos töissä on kiirettä, tai jos aamiainen on ollut erityisen aikainen esim. aamuisen uimahallireissun takia. Ateriaväli onkin asia, jossa jo ennestään tiesin itselläni olevan parannettavaa. Nyt olen jo alkanut vilkuilla kelloa ja miettiä, josko kehtaisin pian livistää lounalle, kun kello käy yhtätoista. Suurin haaste itselleni tulee kuitenkin olemaan sovelluksen määräämä vähintään kahdeksan tunnin yöuni. Olen aina ollut yökukkuja ja huono nukkuja, joten opeteltavaa riittää.  

Yhdestä asiasta sovellus saa kuitenkin suuren miinuksen, nimittäin päivittäisestä painoseurannasta. Jos tämän ohjelman tarkoitus on normalisoida syömistä, miksi ihmeessä se kannustaa käyttäjää hyppäämään vaa'alle joka päivä? Eikö kannattaisi mielummin panostaa ihan puhtaasti hyviin elintapoihin, ei vaa'an tuijotteluun? Jatkuva vaa'alla hyppely vahvistaa taas kerran sitä virheellistä käsitystä, että ainoa syy syödä terveellisesti ja säännöllisesti on pitää vaakalukema mahdollisimman pienenä – ei hyvä.

Voin kuvitella, että tässä on ehkä lähdetty siitä, että terveellisemmät ruokalutavat näkyvät vaakalukeman pienenemisenä (tai kasvamisena, jos joku sitä haluaa), ja tämän pitäisi sitten kannustaa jatkamaan terveellisiä elämäntapoja. Haasteesta on kuitenkin olemassa myös erillinen laihduttajan versio, joten mielestäni jokapäiväisen painonseurannan olisi voinut jättää vain siihen... jos siihenkään. En oikein osaa uskoa, että päivittäinen vaa'alla ramppaaminen on hyväksi oikein kenenkään psyykelle. Osalle asia ei tietenkään ole ongelma, mutta osalle sitten tällainen on-off -katkaisin. Jos kerran paino ei liiku haluttuun suuntaan, miksi ihmeessä edes yrittää syödä terveellisesti? Päivittäinen painonseuranta yllättää siksikin, että sovelluksen taustatiedoissa mainittiin ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin olleen mukana sovelluksen toteutuksessa, ja olen ollut siinä käsityksessä, että hän vastustaa liiallista vaakalukeman tuijottelua. Ehkä olin tämän suhteen väärässä?

Taidan omalla kohdallani ratkaista tämän asian päivittämällä painolukemaan vain parin viikon välein, jos silloinkaan. Lopulta sillä ei tämän haasteen kannalta taida olla mitään merkitystä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti