keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Huonon omatunnon herkkua

"Salli itsellesi jokin huonon omantunnon ruoka-aine", komensi MunTreenari -sovellus tänään. Ja nähtävästi samaa on tiedossa jatkossakin.

Tässäpä tulikin tenkkapoo. Olen nimittäin yrittänyt huolella kouluttaa itseäni siihen, että mikään ruoka-aine ei olisi syy tuntea huonoa omaatuntoa. Kaikkea voi syödä kohtuudella. Tietysti on sellaisia elintarvikkeita, joita en syö arkisin, kuten ns. herkkujuustot ja kerma ja suklaa. Näitä kuitenkin saatan syödä juhlissa tai muissa erikoistapauksissa, joskus ihan tavallisenakin viikonloppuna. En kuitenkaan halua syödä näitä arkisin. Minulle on paljon helpompaa syödä vähän terveellisemmin, jos teen selkeän eron arjen ja juhlan välille.

Kuva: DixieBelleCupcakeCafe
Ongelmani syömisen suhteen ei yleensä muutenkaan ole ollut ns. väärien asioiden syöminen, vaan aivan liian suurien määrien syöminen. Valtaosan painostani olen onnistunut keräämään ihan tavallisella kotiruualla, liian suurissa määrissä. Jos nyt joskus sattuisin huonoa omaatuntoa tuntemaan syötyäni, niin se ei johdu siitä että olisin syönyt jotain "kiellettyä", vaan siitä että olen vedellyt ruokaa kaksin käsin. Ruoka-aine voi tällaisessa tapauksessa tietenkin olla suklaa, mutta yhtä hyvin kyseessa saattaisi olla kaalilaatikko tai kalakeitto tai vesimeloni.

Nyt olen siis epävarma miten pitäisi toimia. Suklaan syöminen joka päivä ei houkuttele yhtään,varsinkin kun olen yrittänyt kokonaan välttää lisättyä sokeria. Pitäisikö käydä ostamassa joku ihana brie, ja yrittää joka päivä närppiä siitä pieniä paloja, silläkin riskillä, että sorrun vetämään koko ihanan, pehmeän, tuoksuvan juustoon kerralla napaani? Vai jätänkö tämä tehtävän suosiolla väliin? Pilaanko koko ohjelman, jos en seuraa sitä mahdollisimman tarkasti?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti